Cum să faci un copil să fie fascinat de învățare?
Dacă ne concentrăm pe urmărirea calității procesului de învățare, orice copil va putea fi atras de cunoaștere. Orice rezultat pleacă de la noi, adulții. Astfel că nu contează punctul de pornire, ci îmbunătățirile constante pe care le aducem atunci când învățăm un copil despre viață. Un copil merită mai mult decât învățare mecanică. Să știm asta.
Immanuel Kant spunea cândva cam așa:
“Copiii nu trebuie să fie dresaţi în mod mecanic, ci să fie învăţaţi să gândească.”
Mare dreptate avea! Un copil are mare nevoie să învețe de la noi cum să gândească, nu ce să transmită și nici când. Un copil merită fericire în învățare și curiozitate. Putem educa viitori adulți responsabili și fericiți. Începem de acasă, apoi la grădiniță, la școală și tot așa. Procesul de învățare e lung, dar plin de provocări educative. Educația rămâne cheia.
La BeMindful Kids, orice moment e învăluit în poveste, uimire, joacă.
Aici, pe tărâmul BeMindful Kids, încurajăm joaca și libera exprimare, sprijinirea copiilor în procesul de învățare prin combinarea metodei tradiționale cu cea holistică. Urmărim dezvoltarea copilului din punct de vedere fizic, emoțional și cognitiv într-un mediu armonios. În primul rând, suntem axați pe fiecare nevoie a copilului pentru că nu există doi copii la fel. Fiecare copil are timpii lui, dorințe, pasiuni, nevoi, idei și merită ascultat, înțeles, iubit. Fiecare copil merită să se simtă în siguranță.
“Stanley Greenspan este de părere că acestea sunt calități esențiale pe care le putem stimula în relația cu copiii noștri: empatia, curiozitatea, stima de sine, gândirea nuanțată, etc.”
Iată și câteva idei de activități pe care le aplicăm și noi în procesul de învățare:
1. La BeMindful Kids insuflăm dorința de a învăța prin joacă.
Nu predăm nimic, doar ne jucăm. Învățăm litere, cifre, calcule matematice, despre corpul uman, despre lumea înconjurătoare prin experimente distractive.
Astfel că orice experiment creează o oprtunitate de învățare.
- În timp ce procesul de învățare se face prin joacă, citim povești și adresăm întrebări. Astfel, copiii comunică între ei, își cultivă stima de sine, dorința de cunoaștere și socializează. Se joacă și în același timp învață fără să își dea seama. Pentru că fiecare activitate de joacă le cultivă creativitatea, îi ajută să investească emotional, să se descopere. Și joaca este un drum spre a fi oameni.
- Lucrăm la cele două competențe pentru un viitor adult responsabil, independent și fericit. Menționăm că aceste două elemente sunt foarte imoprtante în procesul de învățare: gândire critică și empatie. Gândirea critică este abilitatea de a înțelege și de a diferenția cauza de efect. În schimb, empatia ține de abilitatea de a înțelege ce se întâmplă cu cei din jurul său și de a se raporta corect la emoțiile lor. Doar nu uităm că orice ființă e mai mult coordonată de emoții decât de rațiune. Motiv pentru care orice copil e nevoie să le stăpânească.
- Cântăm și copiilor le place. Să nu uităm că muzica e bună la stimularea multi-senzorială a copiilor: vizual, auditiv și kinestezic. Învățarea prin cântecele este recomandată pentru a dezvolta abilitățile de ascultare ale copiilor.
- Citim noi și povestim cu emoție, cu umor, pentru ca cel mic să prindă apetitul pentru cărți. Lectura e și ea urmată de puterea exemplului. Un copil care are motiv să citească va iubi cărțile. Și un copil care va citi va avea la picioarele sale un tărâm de poveste.
- Libertatea de a greși și de a încerca din nou
Un copil nu are nevoie de calificative, de comparații, de presiuni și de proiecțiile noastre despre cine ar trebui să devină. Copilul are nevoie să experimenteze fiecare frică, să își depășească limitele, să verbalizeze liber, să exploreze ca și când lumea ar fi o pânză pe care poate picta orice. Doar așa își va păstra copilul convingerea ca e valoros.
- Imaginația poate genera lumi noi.
Lăsăm copiii să pună întrebări în procesul de învățare și nu numai. Cu ajutorul imaginației, copiii reconstituie întâmplări și locuri la care nu au acces fizic. Pentru asta au nevoie să își imagineze, să întrebe, să testeze singuri, iar noi suntem datori să le stârnim interesul.
- Validăm emoții.
La noi la grădi, copiii nu sunt antrenați să-și gestioneze frustrările și emoțiile. Facem jocuri de rol, ne imaginăm. Jocurile şi poveştile pot ajuta la exprimarea şi controlul emoţiilor. Jocurile de ghicire a emoţiilor după mimică sau după sunete îi ajută pe copii să se descopere. Construirea inteligenței emoționale nu trebuie să se sfârșească niciodată. Un copil stăpân pe emoțiile sale va reuși să găsească mai ușor soluții la problemele care vor apărea pe parcurs.
“Se spune că inteligența emoțională are o puternică determinare genetică, însă ea poate fi cultivată de la vârste fragede și dezvoltată pe tot parcursul vieții.”
Da, sunt multe lucruri care se schimbă, dar învățarea prin joc este cea mai eficientă.
Copiii mereu vor învăța din mediul de acasă, de la oamenii care îi înconjoară. De la părinți, bunici, educatori, de la grădiniță și de la școală. Educația va începe acasă și se va continua pretutindeni. De noi depinde cum știm să facem procesul de învățare. De copil depinde ce vrea să facă. Numai să nu uităm ca noi adulții să prețuim momentele alături de copii, iar la grădi să rămână mereu un tărâm de vis.
În încheiere, dacă vrei să afli mai multe despre învățare la copii și rolul jocului, lăsăm aici un studiu tare interesant și câteva principii ale lui Piaget:
“Piaget crede joaca are un rol activ în procesul de învățare. Pe măsură ce copiii interacționează cu lumea din jurul lor, ei adaugă continuu cunoștințe noi, se bazează pe cunoștințele existente și devin exploratori.”
Studiul merită citit, dacă apeși pe CLICK și lectură plăcută o să ai.
Hai! Să fim generoși în învățare.
Pe data viitoare!
Dacă v-a plăcut articolul nostru, un share va face bine.